• Gratis transport

    Gratis transport

  • 24/7 beveiliging

    24/7 beveiliging

  • Laagste prijs

    Laagste prijs

  • Huren vanaf één week

    Huren vanaf één week

  • Gratis transport

    Gratis transport

  • 24/7 beveiliging

    24/7 beveiliging

  • Laagste prijs

    Laagste prijs

  • Huren vanaf één week

    Huren vanaf één week

4 tips om je eigen bedrijf aan huis te beginnen

2 oktober 2019 Door ALLSAFE Leestijd: 4 minuten
4 tips om je eigen bedrijf aan huis te beginnen Zakelijk meer ruimte creëren

Heb jij plannen om een eigen bedrijf te starten aan huis? In Nederland heb je nu al meer dan 1 miljoen ZZP’ers waarvan een groot deel vanuit huis werkt. Voor jezelf beginnen is een grote en spannende stap in je carrière. Je moet aan veel aspecten denken en een goede werkdiscipline hebben. Lees daarom snel verder voor vier handige tips wanneer je een bedrijf wil starten aan huis.

1. Check het bij de gemeente

Een woonhuis heeft in principe 1 functie:wonen. Het is wel mogelijk om je bedrijf aan huis te vestigen maar natuurlijk moet hier wel ruimte voor zijn in het bestemmingsplan van de gemeente. Je moet namelijk aan een aantal voorwaarden voldoen om je bedrijf aan huis te kunnen vestigen. Denk hierbij aan dat het maximaal een derde van je woning mag gebruiken als bedrijfsruimte. Ook mag je geen overlast veroorzaken bij je buren door je werkzaamheden. Ook mag je geen reclame maken op het huis in de vorm van posters en neonverlichting. Een klein naambordje mag weer wel. De laatste voorwaarde is dat je geen ander personeel in je woning mag laten werken naast jezelf.

2. Dek de risico’s

Hoewel je thuis al wel een privé inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, opstalverzekering en rechtsbijstandverzekering hebt, zijn deze niet voor bedrijfsdoeleinden te gebruiken. Bedrijfsverzekeringen zijn echter volledig fiscaal aftrekbaar! Dus raden we zeker aan om deze af te sluiten.

3. Maak van je huis geen pakruimteVoorraad webshop aan huis - voorrraadopslag

Omdat slechts 1/3 van je woning dienst mag doen als bedrijfsruimte, heb je beperkte ruimte voor je bedrijfsinventaris. Wil je een eigen bedrijf starten aan huis waarbij veel materiaal nodig is (inventaris, archief of productvoorraad), dan kun je problemen krijgen met de gemeente wanneer je deze vanuit huis wilt reguleren. Vrachtwagens die af en aan rijden en klanten die je naar je woning komen kunnen veel overlast veroorzaken. Daarnaast is het ook voor je gezin niet prettig wanneer alle kamers in huis vol staan met dozen en materiaal. Veel ZZP’ers met een eigen bedrijf aan huis huren daarom bij ALLSAFE Mini Opslag een opslagruimte met of zonder postbus.

  1. Feilloze financiële administratie

Boekhouding eigen bedrijf startenVoor jezelf beginnen is erg leuk, spannend en vernieuwend, maar ook de minder leuke klusjes zal je nu zelf moeten verzorgen. Wanneer je een eigen bedrijf gaat beginnen, is een boekhouder geen overbodige luxe. Hij of zij weet de kneepjes van het vak en wat je allemaal bij moet houden. Hou daarnaast rekening dat je je administratie minimaal 7 jaar moet bewaren.

Bovenstaande vier punten zijn eigenlijk de meest belangrijke voor als je voor jezelf wilt beginnen. Wil je een complete checklist? Kijk dan eens op de ZZP Kennisbank voor alle antwoorden op je vragen! Voor meer rust en ruimte terwijl je je eigen bedrijf opbouwt, kun je altijd terecht bij ALLSAFE Mini Opslag. 

Gerelateerde artikelen

Klein wonen: zo richt je je huis in om aangenaam te wonen!
Woontips
Leestijd: 6 minuten

Klein wonen: zo richt je je huis in om aangenaam te wonen!

In Nederland is het kleiner wonen in opkomst. Kleiner wonen bi... Lees verder

Tips om van de gourmetlucht af te komen
Woontips
Leestijd: 4 minuten

Tips om van de gourmetlucht af te komen

De feestdagen staan voor de deur! Ben jij ook al bezig met he... Lees verder

Hoe breng jij je huis in de feestsfeer?
Woontips
Leestijd: 5 minuten

Hoe breng jij je huis in de feestsfeer?

De feestdagen staan weer voor de deur. Onderzoek wijst uit da... Lees verder