• Gratis transport

    Gratis transport

  • 24/7 beveiliging

    24/7 beveiliging

  • Laagste prijs

    Laagste prijs

  • Huren vanaf één week

    Huren vanaf één week

  • Gratis transport

    Gratis transport

  • 24/7 beveiliging

    24/7 beveiliging

  • Laagste prijs

    Laagste prijs

  • Huren vanaf één week

    Huren vanaf één week

Bezorgkosten steeds grotere barrière om online te kopen

26 april 2019 Door elsemieke Leestijd: 2 minuten
Bezorgkosten steeds grotere barrière om online te kopen Financieel

Bezorgkosten steeds grotere barrière om online te kopen

Hoewel Nederlanders ieder jaar meer online kopen, blijven fysieke winkels belangrijk om producten in het echt te kunnen zien en vasthouden. Daarnaast zijn kosten voor bezorging een steeds grotere reden voor consumenten om niet online te kopen. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek door bureau GfK onder duizend Nederlanders naar online en offline winkelgedrag.

Een belangrijke reden om iets in een echte winkel te kopen en niet online, is dat mensen (44 procent) het product graag in het echt willen zien. Ook vindt een deel van de klanten (30 procent) het gewoon leuk om naar een echte winkel te gaan. Dit aandeel neemt toe: in 2015 was het nog 24 procent.

Daarnaast maakt een deel van de consumenten (40 procent) zich zorgen over de beveiliging van persoonsgegevens.

Bezorgschaamte

Het argument van bezorgschaamte, niet online willen bestellen omdat het slecht is voor het milieu als producten thuis worden bezorgd, wordt in dit onderzoek niet genoemd.

Als we wel iets online kopen, hebben we een steeds groter probleem met bezorgkosten. Vond in 2016 een op de drie dit een probleem, in 2018 noemt 40 procent bezorgkosten als reden om niet online te bestellen. Maar liefst 87 procent noemt gratis bezorging als reden om meer bij webshops te bestellen.

Gratis retourneren

Hoewel gratis bezorging en retournering belangrijke redenen zijn voor consumenten om online geld uit te geven, wordt het ook een steeds groter discussiepunt bij webshops. Online kledingwinkel Sweet Jewellery maakte deze week bekend te stoppen met gratis retourneren.

Oprichter Willemijn Sturrus experimenteerde een half jaar met gratis retourneren, maar stopt daar weer mee omdat ze zag dat een op de zes klanten een extra product toevoegde om boven de grens van €50 te komen zodat er gratis werd bezorgd, waarna het extra product weer gratis werd teruggestuurd. Duur voor de webshop en niet duurzaam, aldus Sturrus.

Bron: Telegraaf

Gerelateerde artikelen

NIEUW: Het boek ‘RUIMTE’ – Ruimer leven voor iedereen
In de media, Verbouwen, Verhuizen, Werken, Wonen
Leestijd: 3 minuten

NIEUW: Het boek ‘RUIMTE’ – Ruimer leven voor iedereen

Ruimte Ruimer leven voor iedereen       ‘R... Lees verder

ALLSAFE Mini Opslag nu ook in Hengelo
In de media, Openingen
Leestijd: 3 minuten

ALLSAFE Mini Opslag nu ook in Hengelo

Hengelo, 5 december 2022 – Precies een week na de opening va... Lees verder

ALLSAFE Mini Opslag opent in Alkmaar de 41e vestiging
In de media, Openingen
Leestijd: 3 minuten

ALLSAFE Mini Opslag opent in Alkmaar de 41e vestiging

Alkmaar, 7 november 2022 – Deze week opende ALLSAFE haar 41e v... Lees verder